معرفی نسل جدیدی از محصولات ساختمانی(قادرمرزی)

این وبلاگ براساس شناساندن محصولاتجدید ساختمانی طراحی شده است با تاکید بر پانل های کامپوزیت معدنی ایزی وال

معرفی نسل جدیدی از محصولات ساختمانی(قادرمرزی)

این وبلاگ براساس شناساندن محصولاتجدید ساختمانی طراحی شده است با تاکید بر پانل های کامپوزیت معدنی ایزی وال

گامهای طراحی و ثبت محصول ایزی وال

گامهای طراحی و ثبت محصول ایزی وال

چندی است مطالعه بر روی مصالح ساختمانی نوین و دانش بنیان در کشور با جدیت بیشتری پیگری شده و در این میان تعدادی از شرکتهای دانش بنیان ساختمانی، اهم فعالیت خود را به طراحی و تولید این نوع مصالح معطوف داشته اند.

از جمله این مصالح نوین و دانش محور که حاصل تحقیقات جندین ساله گروه محققین شرکت تعاونی دانش بنیان بنای رسیس می باشد، انواع پانل های سوپر سبک ساخته شده با ترکیبات کامپوزیت معدنی است که با نشان تجاری ایــزی وال به بازار مصرف داخلی و صادراتی معرفی شده است، می باشد.

گامهای طراحی و ثبت محصول ایزی وال

چندی است مطالعه بر روی مصالح ساختمانی نوین و دانش بنیان در کشور با جدیت بیشتری پیگری شده و در این میان تعدادی از شرکتهای دانش بنیان ساختمانی، اهم فعالیت خود را به طراحی و تولید این نوع مصالح معطوف داشته اند.

از جمله این مصالح نوین و دانش محور که حاصل تحقیقات جندین ساله گروه محققین شرکت تعاونی دانش بنیان بنای رسیس می باشد، انواع پانل های سوپر سبک ساخته شده با ترکیبات کامپوزیت معدنی است که با نشان تجاری ایــزی وال به بازار مصرف داخلی و صادراتی معرفی شده است، می باشد.

پانل های سوپر سبک کامپوزیت معدنی ایزی وال، محصولی است که بدور از تاثیرات منفی حاصل از تحریم های سیاسی و اقتصادی کشور، تماماً در این مرز و بوم طراحی شده و با دانش فنی، مواد اولیه و ماشین آلات اختراعی دانشمندان ایران زمین ساخته و عرضه می گردد.

این پانل های فوق سبک که در برابر زلزله، آتش سوزی و رطوبت فوق العاده مقاوم بوده، از ترکیبات معدنی موجود در داخل کشور تهیه شده و از نظر قیمت فوق العاده با انواع مصالح ساختمانی سنتی قابل رقابت می باشد. همچنین خواص ویژه آن باعث شده که این نوع پانل با این نشان تجاری مورد توجه کشورهای اروپایی همچون آلمان، انگلستان، هلند و سوئد قرار گرفته و برای احداث خطوط تولید، از کانادا و آمریکا نیز متقاضیانی داشته باشد.

روند طراحی و تولید این محصول به خودی خود جالب و حائز اهمیت بود و از اینرو تلاش گردید در قالب مقاله ای خواندنی و مفید فایده برای صنعتگران و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی ارائه گردد. 

شرکت بنای رسیس با عنایت به مسائل بدست آمده از فاز مطالعات اولیه و با بررسی خواص مواد اولیه و طراحی های مقدماتی محصول، وارد فاز مطالعات طراحی و تولید آزمایشی محصول هدف خود که تولید دیواری سبک و مقاوم در برابر زلزله بود شد. ترکیب مواد مختلف معدنی با خواص مورد نیاز، بازدید بیش از 10 کارخانه داخلی و خارجی، طرح و پیاده سازی ایده های فنی، کنترل انواع داده ها و نیز توجه به سایر نیازمندیهای یک محصول نوآور در این صنعت، در هفت گام متوالی، منجر به تولید محصول امروزی این شرکت و ثبت رسمی اختراع آن گردید. در خلاصه پیش رو، مراحل هفتگانه فناوری و فرآوری پانل های کامپوزیت معدنی ایــزی وال طرح و ارائه می گردد.

گام اول، طراحی بر مبنای تولید بلوک: اولین گام طراحی محصول، بلوکی به طول 100 سانتی متر، عرض 50 سانتی متر و ضخامت 12 سانتی متر، با دو حفره در طول آن بود که بلوکی نسبتاً سبک را ایجاد می نمود. نتایج مهم حاصل از این گام به شرح ذیل بود:

1- ضخامت 12 سانتی متر: با توجه به عرف کارهای ساختمانی، می توان ضخامت 10 سانتی متر برای تیغه های داخلی و 15 سانتی متر برای تیغه های پیرامونی را در نظر گرفت که درواقع انتخاب ضخامت 12 سانتی متری، می توانست برطرف کننده نیاز تیغه های داخلی و پیرامونی باشد.

2- ایجاد حفره های سراسری: یکی از مسائلی که همیشه در ساخت و ساز با آن مواجه هستیم تداخل روند کار تاسیسات با تیغه چینی می باشد. چرا که همیشه روند اجرای تاسیسات در پروژه، آسیب های زیادی به تیغه ها وارد نموده و مشکلات و معضلات خاص خود را ایجاد می نماید. ایجاد حفره های سراسری در داخل محصول، ایجاد فضای لازم برای عبور تاسیسات را به همراه داشت که تا حد زیادی روند بهره برداری از این محصول را آسانتر، سریعتر و تمیزتر می نماید.

3- سختی اتصال: آزمایش انجام شده در اجرای دیوار با این بلوک، سختی اتصال قابل توجهی را نشان داد که این خود بستر لازم برای روند رو به رشد محصول در گامهای بعدی را بوجود آورد.

4- اثربخشی استفاده از الیاف پلی پروپیلن: قرارگیری الیاف پلی پروپیلن در مواد ترکیبی محصول، حفظ یکپارچگی بیشتر آن و نیز پخش نیروهای وارده در یک نقطه به سطح را بوجود آورد.

محصول گام اول بدلیل ساختار بلوک گونه از دستور کار خارج گردید و طراحی مجدد آن بصورت پانل در دستور کار قرار گرفت.

گام دوم، طراحی و ساخت اولین پــانــل: در این گام محصولی با مواد اولیه ی پیشین، ولی در طول 300 سانتی متر با همان ضخامت و عرض، با دو حفره ی سراسری در امتداد ارتفاعی آن طراحی و در نمونه آزمایشگاهی تولید گردید که نتیجه آزمایشات آن، مهر تأییدی بر موفقیت طراحی پانل بود. با تولید محصول بصورت پانل، مقاومت خمشی آن بیش از پیش مطرح گردید که این نمونه نتیجه ی لازمه را دربر نداشته و طراحان را بر آن داشت تا با افزودن تعداد حفره های سراسری، این نقص را بهبود بخشند.

گام سوم، افزایش مقاومت خمشی: در این مرحله با توجه به نیاز افزایش مقاومت خمشی محصول در گام قبل، پانلی به عرض 60 و ارتفاع 300 سانتی متر با ضخامت 12 سانتی متر و دارای 4 حفره سراسری در امتداد طول، تولید و مورد مطالعه قرار گرفت. علیرغم افزایش مقاومت خمشی، این نمونه با افزایش ابعاد دچار سنگینی وزن شد که این مهم مشکلات آتی را در مقوله حمل و جابجایی پانل ایجاد می نمود. لذا طراحی مجدد محصول با نگاه سبک سازی وزن در حد امکان جابجایی توسط فرد، مورد توجه قرار گرفت.

گام چهارم، طرح صنعتی و تعداد حفره ها: بررسی و آزمایش ضربه سخت، ضربه نرم، مقاومت خمشی، هدایت حرارتی، روشهای اجرای دیوار، حمل و نقل، اجرای تاسیسات، و سایر موارد اجرایی درخصوص یک دیوار، کارشناسان شرکت بنای رسیس را به سمت طراحی و تولید محصولی با 3 حفره ی سراسری هدایت نمود. این محصول در این مرحله به عرض 46 و ارتفاع 300 سانتی متر و ضخامت 12 سانتی متر با 3 حفره طولی در امتداد ارتفاع، تولید و مورد مطالعه قرار گرفت. در واقع این پانل محصول تکمیلی 2 مرحله ی پیشین بود که بعلت افزایش تعداد حفره هایش نسبت به پانل مرحله 2، مقاومت خمشی بهتری داشته و بعلت کوچک شدن عرض آن از 60 به 46 سانتی متر، وزن آن بهینه گردید. گام پنجم، ثبت رسمی محصول: در این مرحله ابعاد محصول برابر با 300 × 46 × 12 سانتی متر با 3 حفره ی سراسری در امتداد طولی مورد تأیید نهایی قرار گرفت. لذا زمان آن رسیده بود تا اولین اقدام در رسمیت بخشیدن به مالکیت فکری و فناوری محصول انجام گیرد. محصول تحقیقاتی شرکت در تاریخ 1390/4/7 تحت شماره ی 70091 بطور رسمی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بعنوان فرآیند تولید و ساخت بلوک کامپوزیت معدنی ثبت گردید و گواهی نامه ثبت اختراع آن صادر شد.

با توجه به ماهیت کاربردی و خواص عمده این محصول، شرکت بنای رسیس که دیگر بعنوان یک تعاونی دانش بنیان ثبت گردیده بود نام تجاری Easywall به معنی دیواری آسان را برای این محصول انتخاب نمود. گام ششم، ارتقاء کیفی و تولید صنعتی: ماهیت دانش بنیان شرکت بنای رسیس، محققان شرکت را بر آن داشت تا به ثبت اختراع و موفقیت های بدست آمده در طی پنج گام پیشین اکتفا نکرده و همواره در جهت ارتقاء کیفی محصول اختراعی خود تلاش نمایند. در این مرحله، طراحی محصول کاملتر شده و شرکت موفق گردید با روشی نوین نسبت به مسلح کردن محصول با توری مقاوم از جنس پلی پروپیلن اقدام نموده، مقاومت خمشی بالایی را برای محصول ایجاد نماید. این دستاورد نیز بعنوان تکمیل اختراع ثبت شده پیشین، در تاریخ 1391/2/25 تحت شماره ی 75038 موفق به دریافت گواهینامه ثبت اختراع از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گردید.

محصول تکمیلی در این گام، با تغییر فناوری قالبهای تولید و در جهت کاستن از مقدار دور ریز و هدر رفت مواد تولیدی در هنگام استفاده از محصول در پروژه های ساختمانی، با حفظ ابعاد عرض و ضخامت، طول متغیری به خود گرفت که مقدار آن از 270 الی 330 سانتیمتر قابل تنظیم است. این موضوع از این جهت دارای اهمیت می باشد که به تولید کننده این امکان را می دهد تا ارتفاع محصول تولیدی را بر اساس سفارش درخواستی پروژه ها تولید و عرضه نماید. بدینوسیله ضمن افزایش سرعت اجرا، دور ریز و هدر رفت محصول تحت عنوان نخاله ساختمانی نیز کاهش می یابد. در همین گام و با پشتوانه دو اختراع پیشین، ثبت پتنت جهانی این محصول نیز در دستور کار مدیران شرکت قرار گرفت. با بررسی وب سایت مرکز ثبت مالکیت فکری آمریکا و ارسال تفاضای مربوطه در جهت ثبت بین المللی ایده فکری و محصول تولیدی در معتبرترین مرکز آن، گامهای اولیه برداشته شده و این محصول در سازمان ثبت مالکیت فکری آمریکا با کلیه مدارک رسمی احراز هویت گردید. نه در یک گام مجزا، بلکه در طی روند بهینه سازی محصول، محققین این شرکت موفق شدند محل استقرار نوار درزبندی فایبرگلاس را در گوشه های پانل مشخص کنند و با پیشبینی و پیاده سازی آن در قالب ها، ضمن تهیه محصولی کاملاٌ صاف و تمیز، ضخامت گچکاری نازک نهایی را تا حد 3 میلیمتر کاهش دهند که این خود در وزن تمام شده دیوار مهم و موثر می باشد. گام هفتم، محصول ملی و بومی: به لطف حضرت دوست و تلاشهای محققان و کارشناسان مرتبط با این محصول، و در جهت نیل به واقعیت کلمه محصول ملی و بومی، خط تولید کامل این محصول نیز با استفاده از مواد اولیه و نیز ماشین آلات 100% ایرانی، بدست متفکران وطن دوست این مرز و بوم طراحی و ساخته شد که این افتخار ملی نیز در تاریخ 1391/2/24 با شماره 75028 در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بنام مدیران شرکت تعاونی دانش بنیان بنای رسیس ثبت گردید. اکنون، میتوان با افتخار کامل، پانل های سوپر سبک کامپوزیت معدنی ایزی وال را محصولی 100% ملی و بومی نامید که با همین نام ثبت شده، برگی دیگر می باشد بر دفتر صادرات دانش فنی و مواد تولیدی غیر نفتی کشور

به نقل از وبلاگ 

easywall.blogfa.com  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد