معرفی نسل جدیدی از محصولات ساختمانی(قادرمرزی)

این وبلاگ براساس شناساندن محصولاتجدید ساختمانی طراحی شده است با تاکید بر پانل های کامپوزیت معدنی ایزی وال

معرفی نسل جدیدی از محصولات ساختمانی(قادرمرزی)

این وبلاگ براساس شناساندن محصولاتجدید ساختمانی طراحی شده است با تاکید بر پانل های کامپوزیت معدنی ایزی وال

یک تحقیق ادامه دار(ادامه)

یکی از عواملی که در ساختمان سازی باید رعایت شود، توجه به مسائلی نظیر افزایش ایمنی، صرفه جویی در وقت، هزینه، و ... می باشد. برای افزایش ضریب ایمنی ساکنین ساختمان و صرفه جویی در وقت و هزینه ی ساخت، باید روشی ارائه می شد که در عین نوین بودن، پاسخگوی رفع موارد فوق نیز باشد. در همین راستا صنعت ساختمان سازی به سمت سبک سازی ساختمان ها سوق داده شده و متعاقباً تکنولوژی نوین سبک سازی بوجود آمد.

یکی از عواملی که در ساختمان سازی باید رعایت شود، توجه به مسائلی نظیر افزایش ایمنی، صرفه جویی در وقت، هزینه، و ... می باشد. برای افزایش ضریب ایمنی ساکنین ساختمان و صرفه جویی در وقت و هزینه ی ساخت، باید روشی ارائه می شد که در عین نوین بودن، پاسخگوی رفع موارد فوق نیز باشد. در همین راستا صنعت ساختمان سازی به سمت سبک سازی ساختمان ها سوق داده شده و متعاقباً تکنولوژی نوین سبک سازی بوجود آمد.

 

با قبول فرآیند سبک سازی بعنوان یک تکنولوژی نوین در صنعت ساختمان، بدیهی است این فرهنگ در ابتدای راه همانند هر تکنولوژی جدید دیگری، از طرف جامعه مقصد با مقاومت در پذیرش مواجه گردد. بعلاوه برای شکل گیری بهتر فرهنگ سبک سازی، در زمینه ی تولید محصولات و مصالح مرتبط با این تکنولوژی، می باید تا حد ممکن ملی و بومی عمل گردد تا بتوان براساس معیارها، فرهنگ و جغرافیای کشور، این تکنولوژی را سازگار نمود، چرا که در غیر اینصورت، این مهم نیز مانند برخی دیگر از تکنولوژی های نوین در سایر زمینه های مختلف علوم، دچار مشکلات و معضلات وارداتی بودن می گردد.

در مقاله پیشین خواندیم که با توجه به روند رشد جمعیتی کشور و نیاز رو به رشد مسکن، باید سوی صنعتی سازی گام برداریم. در این شماره اما، به بررسی شاخصهای کیفی مسکن از نظر کیفیت و دوام آن و نیز پیش درآمدی بر نیاز به سبک سازی خواهیم پرداخت

با بکارگیری فرهنگ سبک سازی در کنار مفهوم صنعتی سازی که از اهداف مهم کارگروه تحقیقاتی شرکت دانش بنیان بنای رسیس بوده، بررسی بر روی چگونگی موارد تحقق این هدف صورت پذیرفت.

 1- افزایش سرعت احداث: آنچه که در مفهوم صنعتی سازی از هر جهت دیگر واضح تر می باشد، افزایش سرعت احداث و به اتمام رسیدن سریعتر پروژه های ساختمانی است. ازجمله روشهای کاربردی انجام این مهم میتوان موارد ذیل را نام برد:

2- بالابردن ضریب ایمنی ساختمان: طبق شرح آیین نامه 2800 ایران، نیروی زلزله با افزایش وزن ساختمان رابطه مستقیم دارد. به عبارت دیگر، با کاهش وزن ساختمان میتوان نیروهای برش پایه ناشی از زلزله را کاهش داده و در نتیجه نیروهای طراحی نیز کاهش می یابد. لذا بطور خلاصه می توان چنین بیان نمود که ساختمان های سبکتر در مواقع زلزله، صدمات کمتری نسبت به ساختمانهای سنگین تر ایجاد می نمایند. با توجه به مبحث ششم مقررات ملی ساختمان، مصالح ساختمانی بکار رفته در دیوارها با اتمام نازک کاری را میتوان از لحاظ وزنی به چهار گروه سنگین، نیمه سنگین، سبک و سوپر سبک تقسیم نمود. با کاهش وزن این مصالح تا سقف 80%، در حقیقت به دور از مسایل اقتصادی تلاش می نمایند تا در ایمن نمودن ساختمان به همین اندازه مثمرثمر باشند.

3- ارتقاء کیفیت ساخت: در صنعتی سازی، آنچه که در فرایند ساخت و ساز از نتایج حائز اهمیت برشمرده می شود، ارتقای کیفیت ساخت و ساز می باشد. این اتفاق برای مراحل بعد از اسکلت و سقف (سفت کاری، تأسیسات برقی، تأسیسات مکانیکی، نازک کاری) درحد نازلتری رخ داده و درواقع مصرف کننده نهایی، نظر خود درخصوص کیفیت مسکن را صرفاً با نگاه به مراحل پایانی ساخت به دست می آورد.

اهمیت این موضوع از دید گروه محققین شرکت بنای رسیس دور نمانده و موارد زیر را در این بخش به عنوان سرلوحه طراحی و تولید محصول خود قرار دادند:

 4- کاهش مصرف انرژی: با توجه به رشد روزافزون مصرف انرژی در جهان و به تَبَع آن افزایش بهای سوخت، اهمیت مصرف درست انرژی آشکارتر می شود. با عنایت به این که بخش ساختمان در کشور حدود یک سوم مصرف انرژی را به خود اختصاص داده است، می توان نقش مهم آن در بهینه سازی مصرف انرژی را دریافت. طی 30 سال گذشته، فناوری ها و روشهای اجرایی نوینی در راستای کاهش مصرف سوخت و انرژی در ساختمان ابداع شده است که می توان برای نمونه، استفاده از ابرعایق ها، انواع پنجره های چند جداره و سیستم های هوشمند انرژی در ساختمان را نام برد. با توجه به نقش اساسی دیوارها در کنترل مصرف انرژی و سوخت در ساختمان، و نیز با توجه به نوع اکثریتی اقلیم کشور، این شرکت تلاش نمود تا محصولی طراحی و تولید کند که پاسخگوی این نیاز مهم باشد. با محاسبات بار حرارتی برای یک ساختمان با مواد و مصالح معمولی، اطلاعات نموداری زیر و نقش مهم دیوارها در بحث مصرف انرژی بدست آمد. این تحقیق در سال 1991 توسط دانشگاه دِرکسِل درخصوص صنایع انرژی در کشور آمریکا انجام یافته و نتایج حاصله قابل توجه بوده است.

با نگاه به این نمودار به راحتی می توان مشاهده کرد که انتقال حرارت از دیوارها 34/13% بوده که برابر با یک سوم کل انرژی مصرفی در یک ساختمان می باشد.

5- استفاده بهینه از منابع طبیعی: با گذشت زمان و رشد علوم در زمینه های مختلف توجه به محیط زیست و منابع طبیعی در تمامی صنایع جای خود را باز کرده و انسان که زمانی از طبیعت و منابع موجود در آن، صرفاً در جهت رفاه زیستی و بالا بردن اهداف کَمّی در صنایع استفاده می نموده، حال بدین نتیجه رسیده که باید حفاظت از محیط زیست را بیشتر در دستور کار خود قرار دهد.

صنعت ساختمان نیز به نوبه ی خود خسارات قابل توجهی به طبیعت و محیط زیست وارد نموده است که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

تخریب جنگل ها برای تولید مسکن و جاده

 برداشت بیش از حد منابع غیر قابل برگشت خاکی و معدنی

تولید بیش از اندازه مصالح غیر قابل بازیافت به چرخه طبیعت (بتن و پلاستیک)

استفاده بیش از حد انرژی

کمک به ایجاد اثر گلخانه ای

 از این رو کارشناسان و محققان شرکت بنای رسیس در نِیل به هدف طراحی و تولید محصول منحصر بفرد خویش، این موضوع را نیز نادیده نگرفته و به آن توجه نمودند، به گونه ای که بتوانند نقش کوچکی در این بُعد از صنعت ساختمان داشته باشند.

ترسیم و مقایسه جایگاه بایسته محصول مورد تحقیقات شرکت با سایر محصولات موجود در بازار مصرف، می تواند درک بهتری از این موضوع ایجاد نماید. 

 6- پایین آمدن هزینه های ساخت: بدیهی است فرهنگ سبک سازی و بکارگیری آن در صنعت ساختمان، کاهش مصرف مصالح را بدنبال خواهد داشت که می توان از محل این صرفه جویی ها در بُعد اقتصادی، کاهش هزینه های رو به رشد ساخت و ساز را ایجاد نمود. این مسئله در مقیاس کلان، برای دولت و انبوه سازان بسیار دارای اهمیت می باشد

رشد قیمت مسکن نسبت به دیگر بخشهای اقتصاد دارای چند تفاوت بسیار بارز می باشد:

بالا بودن درصد رشد قیمت مسکن نسبت به کل قیمتها در اقتصاد

نواسانات نامشخص قیمت مسکن

ایجاد چالش در سایر بخش های اقتصاد به جهت نوسانات نامشخص قیمت مسکن

افزایش بیش از 700% قیمت مسکن در کمتر از یک دهه

بنابراین، چنین استنباط می گردد که با حرکت به سمت صنعتی و سبک سازی مصالح ساختمانی، می توان با کاهش هزینه های ساخت، قیمت نهایی را کنترل نمود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد